Económico, social e ambiental: o triplo valor das empresas sostibles

20/11/2022
Económico, social e ambiental: o triplo valor das empresas sostibles

Que papel deben xogar as organizacións no progreso do mundo? Aínda que non existe unha resposta unánime, a súa capacidade de influencia é innegable. Mediante as súas accións poden impulsar ou prexudicar á sociedade e preservar ou danar o medioambiente. Por este motivo, nun escenario cada vez máis concienciado con estas cuestións, as empresas sostibles cobran unha importancia maiúscula. Esta non é unha categoría pechada: calquera compañía de calquera sector pode apostar pola sustentabilidade. Non existen as discriminacións. Este concepto abarca tanto ás pemes como ás grandes multinacionais. Tanto a firmas pertencentes á industria da automoción como a negocios locais de hostalería. O que empezou hai unhas décadas como tímidos esforzos a nivel individual converteuse nunha tendencia predominante no panorama empresarial. Hai medio século, a cantidade de empresas sostibles e de aforradores que apostaban polo investimento ético era residual. Na actualidade, o seu protagonismo é incuestionable. Ata a propia CNMV abrazou os criterios ASG, converténdoos nunha das súas liñas estratéxicas. Todo isto tradúcese na creación dun modelo económico máis xusto e equilibrado, que beneficia por igual ás compañías, aos investidores, á sociedade e ao planeta. Mentres que antes perseguíase a rendibilidade custe o que custe, agora esta clase de comportamentos son repudiados, e as persoas desconfían dese tipo de organizacións. Pero, realmente, que son as empresas sostibles e por que serán determinantes no futuro?

Que son as empresas sostibles

As empresas sostibles son todas aquelas firmas preocupadas por contribuír positivamente á sociedade e ao medioambiente, sensibilizadas polas consecuencias das súas accións. Non basta, por tanto, con non contaminar ou non cometer actos que resulten prexudiciais ou nocivos. É necesario que adquiran unha actitude proactiva e involúcrense de forma directa para loitar polas causas nas que cren. Teñen un propósito definido que serve de compás e achega sentido ás decisións que toman. Esta mentalidade debe implantarse a nivel interno, para que estea presente en todos os procesos e defina o espírito e a cultura da compañía. Para iso ten que ser asumida e compartida polos traballadores. Con todo, isto non se logra sen un compromiso firme por parte da alta dirección, que debe tomar a iniciativa e servir como exemplo ao resto do persoal. En ocasións, esta tarefa pode converterse nun verdadeiro desafío, xa que pode acharse certa resistencia por parte de determinados actores. Por esta razón, é crucial deseñar unha estratexia orientada á creación de valor a longo prazo. Desta maneira, a organización achegará o seu gran de area no impulso do progreso e a creación dun mundo máis agradable e acolledor para as xeracións vindeiras.

Vantaxes das empresas sostibles

Valores como a integridade ou a sustentabilidade entrañan unha multitude de beneficios para os negocios. Para comezar, gozarán da tranquilidade e a satisfacción de estar a actuar de modo correcto. A nivel reputacional, as repercusións son formidables. Adoptar comportamentos éticos supón un impulso colosal para a imaxe de marca de calquera firma, dado que a percepción da sociedade será moito máis favorable. Isto, á súa vez, xera un sentimento de pertenza moi arraigado nos empregados. Os traballadores estarán orgullosos de ser membros das empresas sostibles, o que favorece a retención do talento. Ademais, a sustentabilidade é un activo moi apreciado polos accionistas e investidores. Estes terán máis probabilidades de considerar un posible involucramento a nivel financeiro, pois outorgan moito valor a este tipo de asuntos. De feito, o número de aforradores interesados no investimento ético non deixa de crecer. Aparecer como unha compañía comprometida coa contorna tamén atrae a un segmento de clientes de gran envergadura, o que conleva un aumento dos ingresos e unha fidelización dos consumidores. A responsabilidade social corporativa reflíctese na conta de resultados, xa que pode mellorar os seus beneficios. Con todo, isto carrexa un perigo. Hai organizacións que comprobaron o potencial destes discursos para aumentar as súas vendas, e caen en actitudes como o greenwashing. En lugar de adquirir un compromiso xenuíno, limítanse a incluír a sustentabilidade no seu discurso, utilizándoa como unha mera ferramenta de publicidade.

Exemplos de empresas sostibles

En que se concreta todo isto? Que é exactamente o que fan as empresas sostibles para ser consideradas como tal? Existen multitude de accións que encamiñan na dirección correcta a aqueles negocios que desexan mellorar neste ámbito. Para comezar, deben perseguir a eficiencia enerxética, o uso de enerxía renovables, o aforro de recursos, a reciclaxe de residuos ou o aproveitamento de bens escasos como a auga. En xeral, todos os comportamentos que contribúan á diminución da súa pegada de carbono son benvidos. A propia firma tamén pode converterse en prescritora de boas prácticas, sensibilizando aos empregados e provedores nestes aspectos. Doutra banda, a obtención de certificados é unha proba obxectiva do seu bo facer e do seu desempeño. O abanico é extremadamente amplo: as compañías poden negarse á experimentación con animais, evitar a contaminación da contorna ou apoiar causas sociais que impulsen ás súas comunidades. Aquelas que manufacturan produtos poden apostar polo ecodiseño, unha técnica consistente en ter en conta a repercusión ambiental dos devanditos produtos durante todo o seu ciclo de vida. Por último, é aconsellable botar unha ollada aos Obxectivos de Desenvolvemento Sostible. Esta guía, elaborada pola ONU, resulta moi útil para as empresas sostibles. En función do seu sector e a súa actividade, estas poden comprobar que obxectivos encaixan con elas, para tomar medidas baseándose nestas liñas estratéxicas.

A responsabilidade social corporativa

A responsabilidade social corporativa, comunmente coñecida como RSC, é un fenómeno moi popular na actualidade. Esta estratexia de dirección pon no centro da ecuación os impactos xerados pola súa actividade nas súas stakeholders. A RSC vai moito máis alá do mero cumprimento da lei: é un compromiso que asume a organización de maneira voluntaria. Podería definirse como un sistema de xestión empresarial que persegue o equilibrio entre os elementos económicos, sociais e ambientais. Implica, en consecuencia, unha conduta ética por parte do negocio. Pero este fenómeno non é tan recente como parece. Howard Bowen plantou a semente fai ao redor de 70 anos, na súa obra Social Responsibility of a Businessman, publicada en 1953. Nela divaga acerca das obrigacións dos empresarios á hora de impulsar políticas e tomar decisións que se aliñen cos obxectivos e os valores da sociedade. Aos poucos, máis académicos e estudosos fóronse unindo á conversación, teorizando sobre este termo. Non tardaron en xurdir as primeiras asociacións e estándares dirixidos a medir estes parámetros, como Global Reporting Initiative. Ata que, no 2014, a lexislación entrou en escena. A Unión Europea esixía por primeira vez a inclusión dos factores ambientais, sociais e de bo goberno nos informes das empresas, un avance moi relevante.

O certificado de B Corp

Por culpa das compañías que fan greenwashing, identificar as empresas sostibles que adquiren un compromiso sólido pode converterse nun auténtico reto. Para facer máis sinxela a súa identificación nace B Corporations. Estes certificados, que viron a luz en Estados Unidos no ano 2006, eleváronse como un estándar a nivel global. Ostentar unha certificación B Corp achega un grao de credibilidade e confianza moi elevado, pois é unha garantía de sustentabilidade e compromiso que non se lle concede a calquera. O proceso para conseguir a acreditación é moi rigoroso, e só está ao alcance das organizacións con puntuacións moi altas. Ademais, cada tres anos realízase unha reevaluación, co fin de asegurar que continúan cumprindo os requisitos esixidos. B Corp mide o seu desempeño en cinco campos: comunidade, traballadores, medioambiente, gobernanza e clientes. Para iso, analiza de forma concienzuda os aspectos xurídicos, a transparencia, a estrutura de goberno e o sistema de rendición de contas. Pero tanta meticulosidade vale a pena. Os cidadáns teñen a tranquilidade de que poden confiar nas firmas que contan co seu selo. Os beneficios destas compañías, que xa suman máis de 4.400 a nivel global, adoitan ser positivos. Á fin e ao cabo, son as líderes do novo escenario empresarial, caracterizado por un maior nivel de inclusividad e sustentabilidade.

O investimento ético en empresas sostibles

Cada vez son máis as persoas que se achan convencidas do poder do seu capital para mellorar o mundo. Por esta razón, outorgan un gran valor aos ámbitos sociais e ambientais á hora de tomar as súas decisións de investimento. E buscan a empresas sostibles que compartan as súas crenzas para apoialas economicamente. Inversa nace para facilitar esta procura. Esta plataforma de financiamento alternativo é unha solución idónea para todos aqueles aforradores que desexan realizar un investimento ético. No seu catálogo poden atopar de modo sinxelo diferentes iniciativas sostibles que necesitan liquidez, financiando as súas facturase promovendo así a economía real. A pesar de que estas organizacións perseguen o beneficio social e ambiental, non descoidan o beneficio económico. A final de contas, a rendibilidade e a xeración de beneficios para os investidores permítelles sobrevivir e continuar defendendo as causas que abanderan. Este triplo valor que caracteriza ás empresas sostibles cativa a máis e máis compañías, e estase convertendo aos poucos nun estándar. Sen dúbida, o futuro áchase nesta tríada.
Atilano Martínez Rodríguez
Promotor, Socio Fundador e CFO de Inversa Invoice Market

Si quieres contribuir en el blog de Inversa como experto hazte socio del conocimiento.